Adam
Dołączył: 24 Sty 2007
Posty: 9
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Radostowice
|
Wysłany: Pią 12:45, 07 Gru 2007 Temat postu: profilaktyka |
|
|
Pedagog szkolny to (wg "Encyklopedii pedagogicznej") osoba zatrudniona w szkole w celu uzupełniania, pogłębiania i rozszerzania działalności dydaktyczno-wychowawczej prowadzonej przez nauczycieli. Zadania szczegółowe wynikały będą ze specyfiki szkoły oraz środowiska z jakiego wywodzą się uczniowie.
Pedagog organizuje w szkołach i placówkach pomoc psychologiczną i pedagogiczną dla dzieci i młodzieży, której celem jest wspomaganie rozwoju psychicznego i efektywności uczenia się poprzez pomoc wychowawcom klas i współdziałanie z nauczycielami, rodzicami (opiekunami prawnymi), pielęgniarką szkolną, organami szkoły oraz instytucjami pozaszkolnymi zwracając uwagę na przestrzeganie postanowień Konwencji Praw Dziecka.
Do zadań pedagoga należy m.in.:
· pomoc wychowawcom klas w rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb uczniów oraz analizowaniu przyczyn niepowodzeń szkolnych i trudności wychowawczych poprzez obserwację zachowania pojedynczych uczniów i klasy, rozmowy indywidualne i uczestnictwo w godzinach wychowawczych oraz innych spotkaniach z klasą, analizowanie wyników nauczania i ocen zachowania, rozmowy z rodzicami (opiekunami prawnymi), wywiady środowiskowe, udział w wywiadówkach i radach pedagogicznych, porady wychowawcze, prowadzenie lub organizowanie prelekcji i dyskusji na tematy ważne i interesujące młodzież;
· określenie form i sposobów udzielania pomocy uczniom, w tym uczniom poprzez wydawanie opinii i zaleceń dotyczących stymulowania rozwoju lub pokonywania przez uczniów trudności rozwojowych, wyrównywania braków i luk w nauce;
· zorganizowanie zajęć· kompensacyjno-korekcyjnych dla dzieci wymagających takiej pomocy;
· współorganizowanie zajęć· dydaktycznych prowadzonych przez nauczycieli nauczania specjalnego dla uczniów niepełnosprawnych w szkołach ogólnodostępnych, w tym: klas specjalnych, form integracyjnych, nauczania indywidualnego;
· udzielanie pomocy psychologicznej i pedagogicznej uczniom realizującym indywidualny program lub tok nauki poprzez konsultacje dla uczniów, rodziców i nauczycieli;
· Wspieranie uczniów z wybitnymi uzdolnieniami;
· koordynacja działań podejmowanych na terenie szkoły z zakresu orientacji zawodowej, tj. organizowanie w odpowiednim czasie informacji (spotkania, prelekcje, wycieczki) ułatwiającej młodzieży wybór dalszego kierunku kształcenia i zawodu;
· działania na rzecz zorganizowania opieki i pomocy materialnej uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej poprzez informowanie rodziców i uczniów o możliwościach i procedurze uzyskania zasiłków, stypendiów i innych form pomocy materialnej oraz współdziałanie z instytucjami i organizacjami pozaszkolnymi udzielającymi wsparcia materialnego;
· współpraca z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi i innymi poradniami specjalistycznymi w zakresie konsultacji metod i form pomocy udzielanej uczniom oraz w zakresie specjalistycznej diagnozy w indywidualnych przypadkach;
· współdziałanie z organami szkoły, policją, sądami w przypadkach wykroczeń uczniów (naruszenie regulaminu szkoły lub prawa);
· Podejmowanie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych;
· prowadzenie dokumentacji, tj. dziennika pedagoga oraz teczek indywidualnych dzieci i młodzieży zawierających dokumentację prowadzonych badań i czynności uzupełniających.;
· doskonalenie swoich kwalifikacji poprzez uczestnictwo w różnych formach doskonalenia i samokształcenia.
W ramach swojej pracy pedagog szkolny współpracuje z takimi placówkami wspierającymi proces dydaktyczno-wychowawczy szkoły, jak:
· Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną
· Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej
· Ośrodkiem Interwencji Kryzysowej
· Punktem Konsultacyjnym ds. Uzależnień
· Poradnią Zdrowia Psychicznego
· Sądem Rejonowym - Wydział Rodzinny i Nieletnich
· Komendą Miejską Policji
· Pedagogami ze szkół podstawowych i ponadgimnazjalnych.
Pedagog najwięcej czasu spędza w szkole lub poradni psychologiczno-pedagogicznej, gdzie wykonuje większość czynności. Czasami, jak np. w przypadku wywiadu środowiskowego, jest zmuszony pracować poza swym gabinetem.
W tym zawodzie niezbędne są bardzo intensywne kontakty z wieloma ludźmi. Najczęściej są to rozmowy z nauczycielami, uczniami, rodzicami. Pedagog bardzo dużo pracuje z dziećmi i młodzieżą udzielając im rad i prowadząc zajęcia dydaktyczne. Jest też swego rodzaju rzecznikiem praw dzieci. Starając się rozwiązać problemy dziecka często musi interweniować u rodziców, a ci mogą traktować pedagoga jak intruza, czasem jak wroga. Może to powodować konflikty.
Praca pedagoga ma zazwyczaj charakter indywidualny i samodzielny, choć w szczególnych sytuacjach aby pomóc dziecku niezbędna jest konsultacja z innym specjalistą, np. psychologiem. Czasem jego praca może przypominać rolę negocjatora, który rozwiązuje sytuacje konfliktowe pomiędzy uczniem, a np. rodzicami, nauczycielami czy rówieśnikami.
Praca pedagoga zazwyczaj odbywa się w stałych godzinach, jednak w niektórych sytuacjach, gdy np. istnieje konieczność przeprowadzenia wywiadu środowiskowego pedagog musi pracować w innych godzinach.
Niezbędną cechą do podjęcia pracy pedagoga jest spostrzegawczość. Czasem drobny szczegół z zachowania dziecka może go naprowadzić na trop jakiegoś większego problemu. Niezbędna jest też umiejętność nawiązywania kontaktu z ludźmi i traktowanie ich jak partnerów. Pedagog chcąc im pomóc musi poznać ich problemy, a to będzie możliwe tylko wtedy, gdy zdobędzie zaufanie drugiej osoby. Bardzo ważna jest też zdolność empatii.
Chcąc pomagać innym pedagog powinien potrafić jasno wypowiadać swoje myśli, trafnie dobierać argumenty i przekonywać innych do swoich racji i sugerowanych rozwiązań. Ponadto powinien być osobą cierpliwą i opanowaną, która kontroluje swoje emocje. W prowadzeniu terapii indywidualnej i grupowej mogą mu się przydać zainteresowania muzyczne i plastyczne.
Bardzo ważnym środkiem, niezbędnym zarówno w pracy pedagoga szkolnego jak też w pracy szkoły jest pracownia pedagogiczne (gabinet pedagoga szkolnego). Podstawą poprawnej działalności pracowni jest jej funkcjonalne wyposażenie. Zgodnie z funkcjami poradni pedagogicznej, powinna ona dysponować trzema wzajemnie uzupełniającymi się „warsztatami”: diagnostycznym, metodycznym i poradniczym.
Warsztat diagnostyczny by dobrze służył konkretnym badaniom i diagnozom pedagogicznym musi zawierać: literaturę z zakresu metodologii i metodyki badań diagnostycznych, literaturę prezentującą badania empiryczne nad szkołą, testy pedagogiczne, kwestionariusze wywiadów, obserwacji, różne skale pomiarów pedagogicznych i środowiskowych, materiały i opracowania dotyczące samej szkoły, określonych uczniów itp.
Warsztat metodyczny powinien być wyposażony w: literaturę metodyczną, obejmującą dostępne metodyki pracy wychowawczej, pracy opiekuńczej, opisy doświadczeń metodycznych nauczycieli i wychowawców szkół; przykładowe plany, koncepcje i scenariusze pracy opiekuńczej.
Warsztat poradniczy pracowni należy wyposażyć w literaturę na temat poradnictwa pedagogicznego, w bibliografię i wykazy literatury z różnych dyscyplin naukowych, naukowych literaturę popularnonaukową z zakresu psychologii, pedagogiki, przeznaczona dla rodziców uczniów.
Post został pochwalony 0 razy
|
|